Skip to content

O nas

Kilka słów wstępu

5 maja 2025 r. Słoneczna Szkoła Spółka z o.o. podpisała umowę powierzenia grantu na realizację przedsięwzięcia grantowego w ramach projektu pn. : „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą”.

Zarządzeniem nr 1/2025 Prezesa Zarządu Słoneczna Szkoła Sp. z o.o. z dnia 5 maja 2025 r. powołano Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą
w Bielsku – Białej (SCWEW) oraz wskazano Niepubliczną Szkołę Podstawową „Słoneczna Kraina” w Bielsku – Białej jako realizatora projektu i powierzono jej zadania związane z wdrożeniem modelu i pełnieniem roli SCWEW.

Niepubliczna Szkoła Podstawowa „Słoneczna Kraina” w Bielsku-Białej, mieszcząca się na ul. Legionów 6, rozpoczęła działalność 1 września 2020 r., jako kontynuacja oferty edukacyjnej dla dzieci uczęszczających do przedszkoli terapeutycznych „Słoneczna Kraina”. W placówce kształcą się dzieci i młodzież o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i poziomach niepełnosprawności. Główną ideą przyświecającą pracy organu prowadzącego jest szeroko pojęte wsparcie udzielane dzieciom z niepełnosprawnościami oraz ich rodzinom. Organ prowadzący stawia na wzmocnienie świadomości społecznej i budowanie przyjaznego środowiska dla edukacji włączającej.

  • przygotowanie przedszkoli specjalnych/szkół specjalnych/placówek specjalnych do nowej roli w zakresie wdrażania edukacji włączającej;
  • zwiększenie efektywności działań na rzecz dzieci/uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi poprzez wykorzystanie potencjału kadry przedszkoli specjalnych/szkół specjalnych/placówek specjalnych;
  • wykorzystanie zasobów i potencjału kadry przedszkoli specjalnych/szkół specjalnych/placówek specjalnych;
  • poszerzenie wiedzy i doskonalenie kompetencji kadry przedszkoli i szkół ogólnodostępnych oraz zapewnienie jej wsparcia w zakresie wdrażania edukacji włączającej i pracy z grupą/klasą zróżnicowaną;
  • wsparcie działań podejmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w celu tworzenia lokalnych rozwiązań na rzecz wdrażania edukacji włączającej wysokiej jakości.
  • jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty będące organami prowadzącymi przedszkola, szkoły ogólnodostępne;
  • kadra przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, tj. dyrektorki i dyrektorzy, nauczycielki i nauczyciele oraz specjalistki i specjaliści;
  • kadra niepedagogiczna przedszkoli i szkół ogólnodostępnych;
  • rodzice lub opiekunowie prawni dzieci lub uczniów i uczennic;
  • dzieci, uczniowie i uczennice z przedszkoli, szkół ogólnodostępnych;
  • środowisko lokalne.
  •  
  1. Wspieranie i promowanie działań podejmowanych przez samorząd lokalny, w celu tworzenia lokalnych rozwiązań na rzecz podnoszenia jakości edukacji wszystkich dzieci/ uczniów z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
  2. Zapewnianie wsparcia dla nauczycieli, specjalistów, dyrektorów, kadry niepedagogicznej przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w zakresie podnoszenia jakości edukacji wszystkich dzieci/uczniów w odniesieniu do wyników oceny funkcjonalnej, z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
  3. Zapewnienie sprzętu specjalistycznego i pomocy dydaktycznych, technologii asystujących wspierających pracę w grupie i klasie zróżnicowanej w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych.
  4. Prowadzenie działań rozwijających i doskonalących kompetencje nauczycieli, specjalistów, dyrektorów, kadry niepedagogicznej przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w zakresie wsparcia rodziny, opiekunów prawnych.
  5. Budowanie kultury współpracy, między innymi przez prowadzenie działań edukacyjnych, informacyjnych w zakresie projektowania edukacji dostępnej dla każdego dziecka/ucznia.
  1. Działalność szkoleniowo-doradcza:
  2. a) konsultacje indywidualne i zbiorowe;
  3. b) obserwacje wspierające/superwizje edukacyjne;
  4. c) zajęcia otwarte prowadzone w szkole specjalnej oraz szkołach ogólnodostępnych;
  5. d) warsztaty i szkolenia;
  6. e) mentoring;
  7. f) doraźne prowadzenie zajęć z zakresu wspierania dziecka/ucznia, których nie może zapewnić szkoła ogólnodostępna;
  8. g) sieci współpracy i samokształcenia,
  9. h) wymiana doświadczeń i dobrych praktyk;
  10. i) rozwijanie kompetencji pracowników przedszkoli i szkół w zakresie doradztwa i konsultacji dla rodziców, a także działań interwencyjnych;
  11. j) przygotowanie materiałów edukacyjnych, stanowiących opisy dobrych praktyk w zakresie edukacji włączającej.
  12. Działalność związana z wyposażeniem dzieci/ uczniów oraz osób uczestniczących w kształceniu ustawicznym w sprzęt specjalistyczny, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe oraz dostosowane podręczniki lub dobór sprzętu:
  13. a) gromadzenie informacji o potrzebie doposażenia i możliwościach wymiany dostosowanych podręczników i materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych;
  14. b) dostosowywanie przez pracownika SCWEW materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych do potrzeb edukacyjnych konkretnych dzieci/uczniów oraz instruktaż w tym zakresie;
  15. c) dobór, wypożyczanie sprzętu specjalistycznego oraz instruktaż w zakresie jego użytkowania.
  16. Działalność informacyjna i promocyjna związana z budowaniem przyjaznego środowiska dla edukacji włączającej:
  17. a) przygotowanie materiałów stanowiących opisy dobrych praktyk;
  18. b) organizacja konferencji;
  19. c) organizacja sesji naukowych;
  20. d) urządzanie dni otwartych;
  21. e) organizowanie kampanii społecznych;
  22. f) prowadzenie strony internetowej, działania w mediach społecznościowych.
  23. Współpraca z innymi partnerami w celu wymiany doświadczeń oraz koordynacji i spójności działań:
  24. a) prowadzenie bazy informacji o instytucjach i podmiotach udzielających wsparcia w środowisku lokalnym;
  25. b) współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi w procesie oceny potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci/uczniów;
  26. c) współpraca z jednostkami ochrony zdrowia w zakresie wykrywania zaburzeń rozwojowych u dzieci i młodzieży oraz realizacji działań terapeutycznych;
  27. d) współpraca z podmiotami realizującymi pomoc rodzinie i pomoc społeczną, placówkami wsparcia środowiskowego;
  28. e) współpraca z instytucjami oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie zapewniania dostępu do pomocy oraz koordynacji działań.
  29. Uruchomienie wypożyczalni sprzętu specjalistycznego i pomocy dydaktycznych:
  30. wypożyczanie sprzętu, technologii asystujących, oprogramowania, pomocy dydaktycznych adekwatnie do potrzeb odbiorców wsparcia;
  31. pokaz i doradztwo podczas doboru sprzętu, technologii asystujących, pomocy dydaktycznych, oprogramowania;
  32. instruktaż dotyczący korzystania ze specjalistycznego sprzętu, technologii asystujących, pomocy dydaktycznych i oprogramowania;
  33. pomoc, organizowanie i prowadzenie szkoleń na temat zastosowania sprzętu w pracy z grupą/klasą zróżnicowaną i jego obsługi;
  34. prowadzenie zajęć, lekcji modelowych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, sprzętu i pomocy dydaktycznych;
  35. popularyzowanie i upowszechnianie informacji o nowych technologiach w edukacji, z uwzględnieniem uniwersalnego projektowania w edukacji.
  36.