Kilka słów wstępu
5 maja 2025 r. Słoneczna Szkoła Spółka z o.o. podpisała umowę powierzenia grantu na realizację przedsięwzięcia grantowego w ramach projektu pn. : „Budowa skoordynowanego systemu pomocy specjalistycznej opartego na Specjalistycznych Centrach Wspierających Edukację Włączającą”.
Zarządzeniem nr 1/2025 Prezesa Zarządu Słoneczna Szkoła Sp. z o.o. z dnia 5 maja 2025 r. powołano Specjalistyczne Centrum Wspierające Edukację Włączającą
w Bielsku – Białej (SCWEW) oraz wskazano Niepubliczną Szkołę Podstawową „Słoneczna Kraina” w Bielsku – Białej jako realizatora projektu i powierzono jej zadania związane z wdrożeniem modelu i pełnieniem roli SCWEW.
Niepubliczna Szkoła Podstawowa „Słoneczna Kraina” w Bielsku-Białej, mieszcząca się na ul. Legionów 6, rozpoczęła działalność 1 września 2020 r., jako kontynuacja oferty edukacyjnej dla dzieci uczęszczających do przedszkoli terapeutycznych „Słoneczna Kraina”. W placówce kształcą się dzieci i młodzież o zróżnicowanych potrzebach edukacyjnych i poziomach niepełnosprawności. Główną ideą przyświecającą pracy organu prowadzącego jest szeroko pojęte wsparcie udzielane dzieciom z niepełnosprawnościami oraz ich rodzinom. Organ prowadzący stawia na wzmocnienie świadomości społecznej i budowanie przyjaznego środowiska dla edukacji włączającej.

Celem opracowania modelu SCWEW jest:
- przygotowanie przedszkoli specjalnych/szkół specjalnych/placówek specjalnych do nowej roli w zakresie wdrażania edukacji włączającej;
- zwiększenie efektywności działań na rzecz dzieci/uczniów ze zróżnicowanymi potrzebami edukacyjnymi poprzez wykorzystanie potencjału kadry przedszkoli specjalnych/szkół specjalnych/placówek specjalnych;
- wykorzystanie zasobów i potencjału kadry przedszkoli specjalnych/szkół specjalnych/placówek specjalnych;
- poszerzenie wiedzy i doskonalenie kompetencji kadry przedszkoli i szkół ogólnodostępnych oraz zapewnienie jej wsparcia w zakresie wdrażania edukacji włączającej i pracy z grupą/klasą zróżnicowaną;
- wsparcie działań podejmowanych przez jednostki samorządu terytorialnego w celu tworzenia lokalnych rozwiązań na rzecz wdrażania edukacji włączającej wysokiej jakości.
Grupą docelową projektu grantowego są:
- jednostki samorządu terytorialnego oraz inne podmioty będące organami prowadzącymi przedszkola, szkoły ogólnodostępne;
- kadra przedszkoli i szkół ogólnodostępnych, tj. dyrektorki i dyrektorzy, nauczycielki i nauczyciele oraz specjalistki i specjaliści;
- kadra niepedagogiczna przedszkoli i szkół ogólnodostępnych;
- rodzice lub opiekunowie prawni dzieci lub uczniów i uczennic;
- dzieci, uczniowie i uczennice z przedszkoli, szkół ogólnodostępnych;
- środowisko lokalne.
Do głównych zadań Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą należy:
- Wspieranie i promowanie działań podejmowanych przez samorząd lokalny, w celu tworzenia lokalnych rozwiązań na rzecz podnoszenia jakości edukacji wszystkich dzieci/ uczniów z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
- Zapewnianie wsparcia dla nauczycieli, specjalistów, dyrektorów, kadry niepedagogicznej przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w zakresie podnoszenia jakości edukacji wszystkich dzieci/uczniów w odniesieniu do wyników oceny funkcjonalnej, z uwzględnieniem zróżnicowania ich potrzeb rozwojowych i edukacyjnych.
- Zapewnienie sprzętu specjalistycznego i pomocy dydaktycznych, technologii asystujących wspierających pracę w grupie i klasie zróżnicowanej w przedszkolach i szkołach ogólnodostępnych.
- Prowadzenie działań rozwijających i doskonalących kompetencje nauczycieli, specjalistów, dyrektorów, kadry niepedagogicznej przedszkoli i szkół ogólnodostępnych w zakresie wsparcia rodziny, opiekunów prawnych.
- Budowanie kultury współpracy, między innymi przez prowadzenie działań edukacyjnych, informacyjnych w zakresie projektowania edukacji dostępnej dla każdego dziecka/ucznia.
Główne obszary działalności Specjalistycznego Centrum Wspierającego Edukację Włączającą:
- Działalność szkoleniowo-doradcza:
- a) konsultacje indywidualne i zbiorowe;
- b) obserwacje wspierające/superwizje edukacyjne;
- c) zajęcia otwarte prowadzone w szkole specjalnej oraz szkołach ogólnodostępnych;
- d) warsztaty i szkolenia;
- e) mentoring;
- f) doraźne prowadzenie zajęć z zakresu wspierania dziecka/ucznia, których nie może zapewnić szkoła ogólnodostępna;
- g) sieci współpracy i samokształcenia,
- h) wymiana doświadczeń i dobrych praktyk;
- i) rozwijanie kompetencji pracowników przedszkoli i szkół w zakresie doradztwa i konsultacji dla rodziców, a także działań interwencyjnych;
- j) przygotowanie materiałów edukacyjnych, stanowiących opisy dobrych praktyk w zakresie edukacji włączającej.
- Działalność związana z wyposażeniem dzieci/ uczniów oraz osób uczestniczących w kształceniu ustawicznym w sprzęt specjalistyczny, materiały edukacyjne i ćwiczeniowe oraz dostosowane podręczniki lub dobór sprzętu:
- a) gromadzenie informacji o potrzebie doposażenia i możliwościach wymiany dostosowanych podręczników i materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych;
- b) dostosowywanie przez pracownika SCWEW materiałów edukacyjnych i ćwiczeniowych do potrzeb edukacyjnych konkretnych dzieci/uczniów oraz instruktaż w tym zakresie;
- c) dobór, wypożyczanie sprzętu specjalistycznego oraz instruktaż w zakresie jego użytkowania.
- Działalność informacyjna i promocyjna związana z budowaniem przyjaznego środowiska dla edukacji włączającej:
- a) przygotowanie materiałów stanowiących opisy dobrych praktyk;
- b) organizacja konferencji;
- c) organizacja sesji naukowych;
- d) urządzanie dni otwartych;
- e) organizowanie kampanii społecznych;
- f) prowadzenie strony internetowej, działania w mediach społecznościowych.
- Współpraca z innymi partnerami w celu wymiany doświadczeń oraz koordynacji i spójności działań:
- a) prowadzenie bazy informacji o instytucjach i podmiotach udzielających wsparcia w środowisku lokalnym;
- b) współpraca z poradniami psychologiczno-pedagogicznymi w procesie oceny potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dzieci/uczniów;
- c) współpraca z jednostkami ochrony zdrowia w zakresie wykrywania zaburzeń rozwojowych u dzieci i młodzieży oraz realizacji działań terapeutycznych;
- d) współpraca z podmiotami realizującymi pomoc rodzinie i pomoc społeczną, placówkami wsparcia środowiskowego;
- e) współpraca z instytucjami oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie zapewniania dostępu do pomocy oraz koordynacji działań.
- Uruchomienie wypożyczalni sprzętu specjalistycznego i pomocy dydaktycznych:
- wypożyczanie sprzętu, technologii asystujących, oprogramowania, pomocy dydaktycznych adekwatnie do potrzeb odbiorców wsparcia;
- pokaz i doradztwo podczas doboru sprzętu, technologii asystujących, pomocy dydaktycznych, oprogramowania;
- instruktaż dotyczący korzystania ze specjalistycznego sprzętu, technologii asystujących, pomocy dydaktycznych i oprogramowania;
- pomoc, organizowanie i prowadzenie szkoleń na temat zastosowania sprzętu w pracy z grupą/klasą zróżnicowaną i jego obsługi;
- prowadzenie zajęć, lekcji modelowych z wykorzystaniem nowoczesnych technologii, sprzętu i pomocy dydaktycznych;
- popularyzowanie i upowszechnianie informacji o nowych technologiach w edukacji, z uwzględnieniem uniwersalnego projektowania w edukacji.